De Vulkaan, scouting en de Hot Springs - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jorine & Pascal - WaarBenJij.nu De Vulkaan, scouting en de Hot Springs - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jorine & Pascal - WaarBenJij.nu

De Vulkaan, scouting en de Hot Springs

Door: Jorine Lokkerbol

Blijf op de hoogte en volg Jorine & Pascal

05 November 2010 | Indonesië, Bandung

Hallo allemaal!

Eindelijk weer tijd voor een nieuw verhaal! Het leventje wordt hier normaler en de dagen krijgen invulling. Niet met hele speciale dingen meer, dus vandaar dat het weer ff geleden is dat ik jullie schrijf. Bedankt voor jullie lieve en fijne reacties op mijn vorige verhalen. Toch fijn om te merken dat ik niet helemaal vergeten wordt nu ik hier zit.

Ongetwijfeld hebben jullie op het journaal gehoord over vulkaan Merapi die is uitgebarsten en aangezien die vulkaan op Java ligt, het eiland waar ik ben, zal ik jullie hier eerst over vertellen. Om jullie meteen gerust te stellen; de vulkaan ligt 400 km verderop op dit eiland.
Helaas ontgaat het ons niet, want de treurige tv beelden zijn verschrikkelijk om te zien. Daarnaast verspreid de rook van de vulkaan zich over het eiland, waardoor we bijvoorbeeld niet een weekendje naar het strand konden. Steeds meer vulkanen staan op ‘gevaarlijk’, maar de vulkaan naast Bandung gelukkig nog niet. Voorlopig zijn we dus veilig hier!
(en als je vraagt wat we moeten doen als de vulkaan uitbarst, is het antwoord: ‘Bidden!’)

De afgelopen weken zijn we de trouwe supporters geweest van 2 buddy’s die in het UPI basketbalteam zitten. Een derde buddy was coach en zelfs in de stromende regen hebben we gekeken (Poncho-supporters). Het bijzondere is hier, dat het bijna altijd regent maar dat ze er geen rekening mee houden! Met bezems en oude lappen werd het veld droog gedweild als de bui over was. Helaas werden er een aantal wedstrijden uitgesteld door de regen, maar ze zijn uiteindelijk tot de kwart finales gekomen.

Één van de avonden waren we uitgenodigd bij Mr. Danu, een gepensioneerde leraar van de UPI (die nog steeds les geeft) en Nederlands praat! Het eten was heerlijk en bijzonder om zijn huis te zien. Het meest prettige was het Nederlands praten. Mr. Danu is tevens onze vertrouwenspersoon voor als er iets gebeurd.

Het weekend van 22 november zouden we op scouting weekend gaan. Een hoop ‘speciaal onderwijs’ scholen kwamen bij elkaar bijeen op een soort scouting kamp om met elkaar verschillende activiteiten te doen. Wij als dappere dodo’s gingen mee, met ons rugzakje, slaapzak en tent. Jeroen en Linda hadden een tent gehuurd, Karlijn en ik een tent geleend. Bleek het een speelgoed spongebob-tentje te zijn! Haha. En wat denk je, begint het natuurlijk te regen. En wat denk je nog mee? De tent was niet waterdicht! Je kon vissen in onze tent laten rondzwemmen en ze zouden het overleven. We zijn de rest van de dag gebleven en hebben het programma meegedaan. Er was ook een groot podium, waar de leerlingen hun kunsten konden laten zien. Ook wij hebben op het podium gestaan en de macarena gedanst. Bikkel Jeroen is gebleven, maar de dames hebben een beroep gedaan op de lieftallige buddy om ons op te halen. Karlijn en ik hebben met Willy en Lubay bij Lubay’s zus geslapen.
De rest van het weekend was rustig aan.. want eigenlijk zouden we dus aan het kamperen zijn:P

Achteraf gezien was het niet erg dat we naar huis zijn gegaan van het kamperen, want ik denk dat Jeroen ziek is geworden van het eten, de hygiëne en de regen op het kamp. Zo ziek zelfs, dat ik dinsdagmorgen met hem mee ben gegaan naar de dokter en ze besloten dat Jeroen beter een dagje in het ziekenhuis kon blijven. Aan het infuus en in een te klein bed voor onze 2m lange Jeroen, knapte hij een beetje op. Ik ben de hele dag bij hem gebleven en hem een beetje geëntertaind. Jeroen is zelfs een nachtje in het ziekenhuis gebleven, ik ben ’s avonds laat naar huis gebracht door 2 buddies en ’s morgens vroeg weer naar het ziekenhuis. Het ging al stukken beter en er kwamen zelfs allerlei mensen op bezoek (van de scholen ect.) Secretaresse Jorine regelt het wel :P Echt super tof! Rond 11 uur ’s ochtends mocht hij naar huis en ben ik ’s middags mee geweest naar de laatste basketbalmatch.

DE WATERPOMP IS GEMAAKT! We hebben de waterpomp laten vervangen en tot nu toe bevalt dat prima.. stromend water!

Afgelopen weekend zouden we naar het strand gaan, maar dat ging dus niet door vanwege het as van de vulkaan. Toen zijn we allemaal in kleine groepjes op stap geweest. Lubay heeft mij meegenomen naar een dorpje waar we overnacht hebben. De volgende morgen zijn we naar een prachtig meer gegaan waar we een wandeling hebben gemaakt en genoten van het uitzicht. ’s Middags ben ik mee gegaan naar zijn huis en heb ik pannenkoeken voor hem en zijn familie gebakken. Echt super grappig om te doen en ze vonden het nog lekker ook : )

Afgelopen week zijn we weer druk met de stage geweest en zijn we begonnen aan de voorbereidingen voor het evenement. We moeten met z’n vieren een sportdag organiseren en samen met leraren van de UPI hebben we de eerst dingen doorbesproken. Het wordt nog een hele klus om een sportdag voor 200 kinderen met ene beperking te organiseren, als je nog nooit zoiets hebt gedaan. Toch heb ik er vertrouwen in, alle Indonesiërs plannen hier niet zo ver van te voren.. dus we moeten ons maar niet druk maken werd er gezegd.

Gisteravond zijn we naar de Hot Spings in Ciater geweest. Dit zijn warm water zwembaden, waarbij het water verwarmd is door de vulkaan. De allereerst dag waren we hier ook geweest maar hadden we geen zwemkleding mee. Nu gelukkig wel! Na heerlijk 2 uurtjes badderen en rimpelhandjes krijgen, zijn we weer huiswaarts gegaan.

Volgend weekend gaan we naar Singapore om ons visum te verlengen. Dat betekend dat we dan al op de helft zitten! Ik begin me hier steeds mee op m’n gemak te voelen en ook het eten valt steeds beter. Zelf de moskee hoor ik meestal niet meer om 4 uur ’s ochtends :)

Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat. Hier is het nog steeds 25 graden, dus ik kan met niet goed voorstellen dat bij jullie de dikke truien al weer uit de kast zijn gehaald.

Hati hati, wees voorzichtig.
(ja, we hebben nog steeds elke week Indonesische les..)

Liefs,
Jorine



  • 05 November 2010 - 07:01

    Bianca:

    Ha Jorine!
    Wij zijn inmiddels weer terug in NL! Bah wat is het hier koud (en dan is het nog wel 16 graden)! De laatste dagen van onze vakantie waren top, Bali is echt een heerlijk relax eiland! Hopelijk gaan jullie daar nog heen! Wat een nieuws met die Merapi he! Het is gek dat wij een week voor de uitbarsting nog daar waren, veel bezienswaardigheden daar zijn nu niet meer open.
    Leuk dat jullie ook naar Ciater zijn geweest! :) Lekker warm zijn die baden!
    Nou, ik ben weer onderweg naar het werk, het echte leven is voor ons weer begonnen. Geniet er nog van daar en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!
    Liefs, Bianca

  • 05 November 2010 - 07:28

    Wendy Hoonhout:

    Hoi Jorine,

    Ik zit je verhalen iedere keer met vol bewondering/verbazing te lezen. Wat maak je een boel mee. Echt een super ervaring. Je verhalen vertel ik iedere keer ook door aan mijn moeder, zo blijft zij ook op de hoogte (uiteraard verteld je oma ook e.e.a. aan haar).

    In nederland is het idd heel koud. Echt herfst! Dus geniet maar van het warme weer daar maar pas ook op!

    Ik wens je nog heel veel plezier en doe voorzichtig.

    Groetjes
    Wendy

  • 05 November 2010 - 08:57

    Sarina:

    Hey Jorine!

    Zat al weer op een update te wachten. Hoor van Pascal ook niet zoveel meer..
    Goed om te horen dat het leventje daar al wat normaler begint te worden. De tijd gaat al aardig snel voorbij zeg!
    Leuke foto's weer en ik zie uit naar de volgende update:)

    Veel liefs x

  • 05 November 2010 - 09:19

    Peter:

    Hoi Jorine,
    Ik was al reuze benieuwd naar de gevolgen van de Merap en wat jullie daar van mee krijgen. Zo te zien zitten jullie redelijk veilig maar toch dichtbij. Spannend pas goed op je zelf en tot de volgende up date. Greetz, Peter

  • 05 November 2010 - 11:54

    Yolande:

    Zo tussen de middag even je verslag gelezen. Leuk ook de foto's met tekst erbij.
    Het is nu heel regenachtig herfstweer hier. Maar ja, dat is Holland

  • 05 November 2010 - 13:47

    Desiree:

    Lieve Jorine
    Wat heb je weer veel beleefd.Goed te weten, dat de vulkaan ver weg is. En wat een nattigheid allemaal. Succes met de sportdag en met leuke uit-stapjes.

  • 05 November 2010 - 14:25

    Anneke:

    Hee Jorine, heel leuk om je reisverslagen te lezen en goed om te horen dat je 400km van de merapi af zit. Jullie maken al genoeg mee als ik dat zo allemaal lees. Veel plezier en gezondheid verder! hart groetjes, Anneke Koopman

  • 05 November 2010 - 20:21

    Gertie:

    Leuk om ook jouw verslag te lezen Jorine! We willen je, als ouders van Jeroen, nog bedanken voor je goede zorgen toen hij ziek, zwak en misselijk was. Fijn dat je mee naar het ziekenhuis ging!
    We zijn ook blij dat jullie het goed naar de zin hebben op de stageplekken en dat jullie waterpomp eindelijk vervangen is!

    Hartelijke groeten,
    Gertie en Henk

  • 06 November 2010 - 19:29

    Hilde:

    Hoi Jorine,

    dat zou ik nou ook wel willen, 25 graden en zwemmen in verwarmd buitenbad !!!!
    veel plezier nog !!!

    kusje van je zusje !!!:)

  • 07 November 2010 - 08:31

    Margreet:

    Hallo Jorine

    Fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Wel indrukwekkend al deze ervaringen, mooi dat je deze mogelijkheid hebt.
    geniet ervan.

    Groet, Margreet

  • 07 November 2010 - 19:52

    Edw:

    Hoi Jorine,
    weer erg leuk om te lezen! Ik denk dat de eerste weken voor je zijn omgevlogen. Je bent al helemaal ingeburgerd. Wat die regen betreft: kunnen ze in Den Haag ook wat van. Het hemelwater is alleen hier wat kouder..
    veel liefs, Marieke, Naud, Emmì en Edwin

  • 08 November 2010 - 15:12

    Esther:

    Geniet van Singapore, even niet de vreemde buitenlander zijn, maar gewoon opgaan in de massa, ik vond het heerlijk!
    Groetjes Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Jorine & Pascal

Welkom!

Actief sinds 26 Aug. 2010
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 42755

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 21 Oktober 2014

Backpacken in Azië

17 September 2010 - 15 Januari 2011

Buitenlandstage

Landen bezocht: