Mijn 21e verjaardag en op scoutingweekend - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jorine & Pascal - WaarBenJij.nu Mijn 21e verjaardag en op scoutingweekend - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jorine & Pascal - WaarBenJij.nu

Mijn 21e verjaardag en op scoutingweekend

Door: Jorine Lokkerbol

Blijf op de hoogte en volg Jorine & Pascal

21 December 2010 | Indonesië, Bandung

Lieve allemaal!

Een jaartje ouder is een jaartje wijzer.. zeggen ze! Het was in ieder geval erg speciaal om m’n verjaardag in Indonesië te vieren.
Bedankt voor jullie felicitaties, kaartjes en smsjes! Fijn om toch niet vergeten te worden, nu ik hier in het verre Indonesië zit.
Het was een bijzondere verjaardag. ’s Morgens om 5 uur stonden Karlijn en ik op, om ons klaar te maken voor de Graduation party. Lubay en Willy hadden hun diplomauitreiking die dag en wij waren gevraagd om mee te gaan als date. Om half 6 stond mijn maatje Lubay als verrassing voor de deur met een kadootje. Daarna moest hij vast naar school en gingen Karlijn en ik er achteraan met de Angkot (busje).
Op de UPI aangekomen was het een drukte van jawelste! Er waren ongeveer 1000 geslaagden die hun diploma in ontvangst gingen nemen, dus ga maar na hoeveel familie er nog bij is. De ceremonie begon met een uur lang gespeech. Vervolgens werden alle departementen naar voren geroepen, waar de studenten in toga hun diploma in ontvangst konden nemen. Toch wel leuk om te zien, alle studenten in toga. Bijzondere ervaring!
Na afloop hebben we de familie van Willy een handje geschud, voordat ik met Lubay mee ging naar zijn familie. Zijn familie wachtten op ons in het park, waar we heerlijk gepicknickt hebben. Het was gek om niet samen met mij eigen familie m’n verjaardag te vieren, maar op dat moment voelde de familie van Lubay een beetje als m’n familie. Gezellig met z’n alle samenzijn en kletsen.
’s Avonds ben ik met Karlijn, Linda, Jeroen, Yuga en Ikhsan uit eten geweest voor m’n verjaardag. Het was lekker en gezellig waarna we naar huis gingen en de famous pyjamaparty hebben gehouden. (we hebben een boxer gekocht om erbij te horen.. De Indonesiërs trekken namelijk altijd hun spijkerbroek uit en lopen in hun boxer rond als ze thuis zijn.. en wij kunnen natuurlijk niet achterblijven! En natuurlijk taart eten (browniestaart!) heerlijk : )

Zaterdag en zondag zijn we weer op scouting kamp geweest (op Mustang). Nu waren we een stuk dapperder en hebben het twee dagen volgehouden! (oke.. ik moet eerlijk vertellen dat we thuis hebben geslapen, aangezien het maar 5 minuten van ons huis vandaan was.) Natuurlijk was alles Indonesische stijl waardoor de openingceremonie te laat begon, maar de rest van de dagen waren leuk. We hebben een quiz gedaan, film gekeken, een art competitie, kampvuur, een spooktocht, ochtendgymnastiek en een speurtocht. Ons aandeel was voor al begeleiden van de leerlingen. Van de 5 scholen die er waren, waren er twee van onze stagescholen! Er leuk dus, omdat het bekende leerlingen waren. Ons doel van dit weekend, was het geven van een dansvoorstelling. We hebben 6 weken geoefend met de leerlingen van Mustang (waarvan de meeste in een rolstoel zitten) om een mooie dans te maken. ’s Avonds tijdens de artshow hebben we de dans opgevoerd. Een mooi succes!
Ik heb tijdens het weekend vooral genoten van leerlingen, om met ze te spelen, te praten en te dollen. Als klap op de vuurpijl, werden de medailles na de speurtocht gemaakt van verse groenten. Creatief! Haha.
Dit was tevens de laatste keer dat we op de school zouden komen, dus hadden we een materialenbox meegenomen als cadeau. Omdat het een ‘nieuwe’ school in het project is, kregen ze dit van ons van het sponsorgeld (de ander scholen hadden dit de vorige periode al gekregen).

De donderdag ervoor hadden we al afscheid genomen op Cicendo. Aangezien het onze lievelingsschool is, was het tocht wel wat moeilijker dan we dachten. Na een fotoshoot, cadeautjes uitwisselen en nog een knuffel, was het echt de laatste keer dat we er waren.

Zondagavond ben ik naar Garut gegaan, een dropje met Hot Water Springs (Warmwaterbronnen van de vulkaan). Lekker gebadderd in het warme water en de volgende dag gebadderd in een bad vol vissen, fish therapie! Haha. Jeetje, dat was me een ervaring. We gingen naar een vijver waar allemaal vissen zitten die je dode huicellen opeten. Dus langs de rand van de vijver zijn allemaal vlonders gemaakt waar je op kan zitten zodat je met je benen in het water bunggelt. En dat voelt raar! Ik durfde eigenlijk niet, maar uiteindelijk heb ik het toegelaten. Gek gevoel, alsof je allemaal prikjes in je benen krijgt. Maar alles went, ook die gekke vissen.

Vandaag hadden we ons afscheid om Wartawan, de dinsdagschool. Ze waren het vergeten, maar toch hebben ze nog snel wat voorbereid. 3 meiden lieten een dans zien en we hebben met z’n alle Angklung gespeeld. En we kregen een traditioneel jurkje cadeau!
Nog maar één school te gaan morgen.. dat zal ook wel lastig worden want het is een leuke school.

Gek om te bedenken dat ik over 3 weken al weer terug ben in Nederland. Alles begint hier net een beetje te wennen en ik ga het leven hier echt waarderen. De aardige mensen, de tijd nemen voor elkaar, elkaar altijd willen helpen en 3 keer per dag rijst eten (‘een dag zonder nasi, is een dag niet geleefd!’)

Eerst nog ff genieten op Bali.

Tot gauw!
Liefs,
Jorine

  • 21 December 2010 - 11:23

    Jacobine:

    Leuk dat je zo'n leuke verjaardag hebt gehad!! En jammer voor je dat je weer bijna weg moet.. Ik weet hoe het voelt.. ;) Geniet er nog even van en veel plezier op Bali!
    Tot snel! xx

  • 21 December 2010 - 11:48

    Bianca:

    Ha Jorine!
    Wat een leuk verslag weer! Ik kan me voorstellen dat het afscheid nemen jullie zwaar valt! Gelukkig heb je de foto's nog ;-) Fijne kerstdagen alvast en geniet ervan op Bali! Ubud is leuk en de zonsondergang bij Tanah Lot is mooi :D
    Liefs!

  • 21 December 2010 - 11:53

    Jorine & Pascal :

    P.s. 25 graden op m'n verjaardag vergeet ik nooit meer!

  • 21 December 2010 - 12:35

    Yolande:

    Ha Jorine,
    Leuk nog even wat belevenissen van je te lezen voordat ik naar Berlijn ga.
    een Europa met sneeuw en ijs is wat anders dan jouw 25 graden!
    Ik hoop dat we kunnen vliegen straks en op tijd met de bus kunnen rijden en Andrés het met minder telefoontjes afkan dan jij vorig jaar!
    liefs Yolande

  • 21 December 2010 - 14:59

    Desiree:

    Hoi Jorine,
    Ik kan me voorstellen, dat al dat afscheidnemen moeilijk is. Maar wat heb je veel meegemaakt.
    Een aparte verjaardag.En nu zelf nog meer gaan zien van Bali en Java onder de tropenzon.
    Wij hebben nog steeds vorst en sneeuw. Bedankt weer voor je mooie verslag. Liefs Oma.

  • 21 December 2010 - 17:55

    Els Uit Rotterdam:

    hoi Jorine,
    alsnog de felicitatie... te laat, maar wel je toegewenst!
    ik heb al je 'brieven' gelezen! je kan goed je verhaal, je belevenissen neerzetten.
    ik wens je nog goede weken toe!
    en .... hou het 'tempo doeloe' vast - voor de rest van je leven!
    een lieve groet,
    els

  • 21 December 2010 - 19:16

    Familie Wierenga:

    Hey Jorine, leuk om je verhalen te lezen, nog gefeliciteerd (een beetje laat) met je verjaardag.
    De felicitatie komt van heel de familie !
    Groetjes

  • 21 December 2010 - 20:46

    Pascal:

    Held..

    Met je vissen :)..
    wel cool.. lijkt mij ook wel leuk :)
    Jammer dat je bijna weg gaat daar.. maar ik vind het niet erg :)
    Kerst en oud&nieuw nog en dan is het al bijna zover..

    vele plezier op Bali nog..

    xxx jou vriendje..

  • 22 December 2010 - 08:55

    Esther:

    Jullie hebben het huis heel anders ingericht, leuk om zo te zien! en eindelijk een mooie poster op de muren!
    Geniet van de laatste weken!
    Kus Esther

  • 22 December 2010 - 09:55

    Edwin:

    Prachtig verhaal nichtje! Geniet nog even van de leuke momenten, het mooie weer en de relaxte sfeer. Wat dat betreft kunnen we nog veel leren van de mensen in Indonesie. Soms niet al te veel hebben maar wel aardig en behulpzaam zijn...
    liefs en mooie Kerst

  • 22 December 2010 - 18:07

    Anneke:

    Hee Jorine, weer genoten van je reisverslag en kan me zo voorstellen dat je nog wel langer wilt blijven. Lekker blijven genieten en hele fijne, warme kerstdagen toegewenst! liefs, Anneke

  • 22 December 2010 - 18:07

    Anneke:

    Hee Jorine, weer genoten van je reisverslag en kan me zo voorstellen dat je nog wel langer wilt blijven. Lekker blijven genieten en hele fijne, warme kerstdagen toegewenst! liefs, Anneke

  • 23 December 2010 - 08:47

    Sarina:

    Heey Jorine

    Erg leuke verhalen om te horen allemaal, toch ook wel leuk je 21e verjaardag anders vieren. Blijft t je zeker altijd bij!
    Geniet de laatste 3 weken zeker nog van alles. Ik hou mn broer wel een beetje rustig nog, maar hij is blij dat je bijna naar huis komt hoor!
    Fijne kerstsdagen en oud&nieuw ook voor jou daar ver weg!

    Liefs Sarina

  • 24 December 2010 - 09:30

    Carla:

    Hey Jorine,

    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven van al je belevenissen! Wat zul jij het avontuur straks allemaal missen als je weer in dit koude kikkerland terug bent..
    Afscheid nemen daar zal vast niet makkelijk zijn na wat je allemaal samen beleefd hebt op de diverse scholen..sterkte ermee!

    Geniet nog even de laatste weken!

    Wij wensen je hele fijne Kerstdagen toe en een heel gezellig, gezond en goed 2011!

    liefs van ons allemaal en een knuffel van duke,
    Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Jorine & Pascal

Welkom!

Actief sinds 26 Aug. 2010
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 42709

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 21 Oktober 2014

Backpacken in Azië

17 September 2010 - 15 Januari 2011

Buitenlandstage

Landen bezocht: