Zoo, culture and waterfalls! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jorine & Pascal - WaarBenJij.nu Zoo, culture and waterfalls! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jorine & Pascal - WaarBenJij.nu

Zoo, culture and waterfalls!

Door: Jorine Lokkerbol

Blijf op de hoogte en volg Jorine & Pascal

11 Oktober 2010 | Indonesië, Bandung

Selamat siang! = Goede dag,

Hier weer een berichtje vanuit Bandung. Er is al weer zoveel gebeurd afgelopen week. De gemiddelde temperatuur ligt boven de 25 graden en de zon schijnt volop. De moskee gaat nog steeds om 4 uur 's nachts, gelukkig hoor ik die niet altijd meer. :)

Om te beginnen bij vorig weekend. Zaterdag hebben we rustig aan gedaan en zijn we gaan shoppen bij Paris van Java. Een groot overdekt winkelcentrum met merkwinkels. De kleding en schoen zijn daar iets goedkoper dan in Nederland, maar niet zo goedkoop om een voorraadje in te slaan.

Zondag zijn we naar de dierentuin gegaan. De dierentuin ligt midden in de stad en toen we naar binnen liepen, dacht ik eerst dat het een grote picknickplek was. Overlag zaten mensen op kleedjes te eten. Na een stukje verder lopen, kwamen we bij de eerste dieren: de apen. Nou, wij voelden ons ook een stelletje apen, want iedereen wilde met deze 4 blanke mensen op de foto. Na ons losgewrikt te hebben, kwamen we bij mijn lievelingsdieren aan… Olifanten. En wat was nou zo mega tof, we konden op de olifanten rijden! Wauw, wat was dat gaaf zeg :) De rest van de dierentuin bestond uit konijnen, duiven, krokodillen, beren, nijlpaarden, schildpadden en tijgers. En slangen! We zijn zelfs nog met een slang om de nek op de foto geweest, iel wat was dat eng!

De rest van de week zijn we weer naar de stagescholen geweest. Maandag begon goed, onze buddies konden niet komen dus moesten we met de Angkot (busje) naar de school. Gelukkig verliep dat goed (behalve dat we op de verkeerde plek op de angkot stonden te wachten haha). Deze week hebben we ook les gegeven, wat nog best lastig is als je elkaar niet verstaat. Met handen en voetenwerk, zijn we er uit gekomen. De spelletjes waren leuk en de kinderen leken er plezier in te hebben. Het lastige is soms, dat de leraren niet goed met ons communiceren. Ook al hebben we meestal buddies die kunnen vertalen, toch lopen ze ineens weg of doen ze ineens iets heel anders. Toch maar snel een taalcursus doen! (Ik ben nu de namen van de dagen van de week aan het leren).

We zijn ‘smiddags twee keer naar de UPI geweest en hebben daar gezwommen. Mooi zwembad hebben ze daar, om jaloers op te zijn. De 10 metertoren is door ons allen al beklommen, maar we zijn niet hoger gesprongen dan 5 meter. We zwemmen met korte broek en t-shirt aan, om ons aan te passen aan de cultuur. Moslims zwemmen met heel hun lichaam bedenkt en gaan met hoofddoekje en al het water in! (zwemmen met kleren aan is meteen een zware training:P)

Vrijdag hebben we op de UPI een meeting gehad met studenten van de LO opleiding (Leraar lichamelijke opvoeding). We dachten dat het een informele bijeenkomst zou zijn, waar we wat zouden kletsen over het studentenleven in Nederland en in Indonesie. Komen we daar binnen, zitten daar 30 studenten netjes op stoelen en staan er flesjes water op het bureau voor ons klaar. Oeps! Gelukkig hadden we wat foto’s meegnomen om te laten zien. We hebben totaal 2,5 uur volgepraat! Ik denk dat we wel een aantal nieuwe contacten hebben gelegd en we misschien nieuwe gidsen voor de stad Bandung hebben. Als afsluiting moesten we natuurlijk nog even met z’n allen op de foto.

Zaterdag weer naar een andere shoppingmall geweest. Lekker relaxt dagje gehad. ’s Avonds dachten we het nog extra relaxt te maken met een massage. Jeroen, Karlijn en ik gingen op zoek naar een massage. Wij door te vragen bij een gebowu aangekomen. Zien we op het uithangbord staan: ‘Massage by blind people’. Ha dachten wij, past mooi bij het project. Wij dapper naar binnen, verheugend op een lekkere massage. We liggen net op de tafel en komen er dan al achter.. dit wordt geen pretje! Jeetje, zo’n harde massage heb ik nog nooit gehad. En als je niet weet hoe je ‘zachter’ in het Indonesisch zegt, heb je dus ene uur lang een marteling. Ik werd bewerkt met ellebogen en knieën, jeetje wat een apparte technieken. Eens, maar nooooit weer!

Vandaag was gelukkig een erg leuke dag, goed om de massage van gister te vergeten. We gingen met 3 buddies naar een natuurgebied met watervallen. Na een autorit van ¾ uur begonnen we aan een wandeling, wit&fit, van ongeveer een uur. Onderweg kwamen we al kleine watervalletje tegen en bamboe bruggen. De natuur is daar zo mooi, zo groen! Bij een grote waterval zijn we gestopt en hebben heerlijk gezwommen. Koud, maar wel echt super leuk. Daarna zijn we nog verder gegaan, een pad in bergopwaards waar de buddies ook nog nooit waren geweest. Bleek daar nog een waterval te zijn, die zij ook niet kende. Ook hier zijn we gestopt voor een heerlijke zwem en springpauze. Dit was echt een enorm gave dag!

En als afsluiter zijn we 's avonds naar een club gegaan. Als enige blanken vielen we natuurlijk enorm op. Zwaar underdressed hebben we de hele avond gedanst (de meiden hebben daar namelijk allemaal een korte broek, rokje of jurkje aan, wij hadden een lange broek en een tshirt aan). Vooral de meiden durfden met ons te praten en vroegen ons van alles.. wat dus niet gaat als je midden op de dansvloer staat met te harde muziek. En de rest van mijn verblijf drink ik geen alcohol meer.. één biertje kost €6! niet te geloven.. haha! Maar met een colaetje op kun je ook een leuke avond hebben :)

Ik hoop dat met jullie ook alles goed gaat en tot het volgende verhaal!

Liefs Jorine

• 11 Oktober 2010 - 15:34

Carla :

Hey Jorine, Wat fijn te horen dat je het zo goed naar je zin hebt en wat maak jij een hoop mee zeg! Olifant rijden, slangen om je nek, brrrr..
    Grappig dat je daar als blanke zo'n attractie ben hihi..en dan nog blond ook dan heb je het wel dubbelop!
    Doe voorzichtig en geniet er maar lekker van!
    Veel liefs van ons allemaal uit een zonnig maar koud Ede..
    Carla

• 11 Oktober 2010 - 18:10

Sarina:

Hey Jorine

Wat een leuke verhalen! En ook erg leuke foto's! :D
    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    Ik hoor zo af en toe ook van Pascal hoe het met je gaat dus ik blijf op de hoogte.

Veel plezier nog
    liefs

• 11 Oktober 2010 - 18:49

Hilde:

Hoi Jorine,

ik ben echt heeeeeeel jaloers op jou!!
    ik wil ook wel olifant rijden !!!!Bofkont!
    maar een slang hoeft van mij niet hoor !!!

nog veel plezier !!

kusje van je zusje,

Hilde !!!!!!

• 12 Oktober 2010 - 07:57

Edwin:

hoi Jorine
    wat ontzettend leuk om te lezen. Mooie avonturen beleef je. In Den Haag schijnt nu de zon waterig en herfstachtig. Wordt wel kouder. Tijd om dikkere jassen uit de kast te halen.Met Naud en Emmì alles goed. Naud heeft geleerd om op een grote schommel te schommelen maar laat zo nu en dan ook zijn handjes weer los. Tsja, dan ligt hij op de grond..
    Kussen van Naud, Emmì, Marieke en Edwin

• 13 Oktober 2010 - 16:28

Marjolein:

Wauw jorine, stoer hoor zo'n slang om je nek én olifantje rijden (jaloers!)Geniet maar flink van het mooie weer daar want hier wordt het als maar kouder. Nu is het wachten op je volgende mooie verhaal uit indonesie.

Groetjes Marjolein

• 13 Oktober 2010 - 20:15

At:

Hoi Jorine,
    Ik dacht eigenlijk dat het een stage reis was maar het lijkt toch een beetje op een vakantie als ik het zo allemaal lees. Geniet er maar van en hopelijk doe je tussendoor nog wat goed werk. Hopelijk kan ik volgende week ook van die leuke foto's maken.
    Grtz

• 15 Oktober 2010 - 17:16

Desiree:

Wat maak je veel mee.
    De taal leren lijkt me wel nuttig, maar moeilijk.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag. Heel veel succes.
    Oma.

• 15 Oktober 2010 - 17:17

Desiree:

Wat maak je veel mee.
    De taal leren lijkt me wel nuttig, maar moeilijk.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag. Heel veel succes.
    Oma.

• 18 Oktober 2010 - 02:31

Tom Schorel:

Hi Jorine,

Leuk om op deze manier wat van al jouw ervaringen mee te krijgen. Veel plezier en succes!

Tom~

• 18 Oktober 2010 - 10:41

Bianca:

Ha Jorine!
    Tjee, op jouw foto's lijkt het constant mooi weer! Nou, dat is nu hier wel anders. Het stort van de regen buiten! Ik ga je zo even de foto mailen van onze ontmoeting, dan kun je die bij een volgende blog zetten :D Superleuk dat we elkaar even konden zien in Bandung!
    De rest zal ik je mailen :D
    Liefs vanuit Yogyakarta!

• 11 Maart 2020 - 14:10

Naud.lokkerbol:

hey joriene uit denhaag hier ik ben al in zuid-afrieka geweest
    ik ga nog naar calevornieje
    groetjes naud