VIP Jorine in Indonesia - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jorine & Pascal - WaarBenJij.nu VIP Jorine in Indonesia - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jorine & Pascal - WaarBenJij.nu

VIP Jorine in Indonesia

Door: Jorine Lokkerbol

Blijf op de hoogte en volg Jorine & Pascal

21 September 2010 | Indonesië, Bandung

Hallo allemaal!

Hier m’n eerste teken van leven vanuit Bandung, Indonesia!

Vrijdag om 5 voor 9 vertrok m’n vliegtuig naar Indonesie. M’n moeder, oma en vriend gingen mee naar het vliegveld om me uit te zwaaien, wat ik erg fijn vond. Na een ‘dramatisch’ afscheid met tranen, liep ik samen met m’n reisgenoten Karlijn, Linda en Jeroen door de douane. Even verderop hadden we afgesproken met de leraren die ons de eerste week in Bandung zullen vergezellen. De vlucht verliep prima, het vliegtuig steeg op, we werden overladen met eten en drinken, keken films en sliepen weinig, In Kuala Lumpur (Malesie) hadden we een tussenstop, na ongeveer 12 uur vliegen. Daar hebben we lekker koffie gedronken maar ook bijna het vliegtuig gemist (niet altijd vertrouwen op de leraren, zelf zijn we ook wijs genoeg :P).
Na nog 1,5 vliegen landden we veilig in Jakarta, Indonesië! Yeah, eindelijk in Indonesië. Twee mannen stonden ons op te wachten. De 4 leraren ging met de Dani mee, wij met Bambang in de auto voor een rit van 3 uur naar Bandung.
Om 9 uur reden we nog even lang de Holland Bakery (zie foto) en om half 10 plaatstelijke tijd waren we in het huis.. --> Vies, smerig, kakkerlakken, geen water. Geen tof begin dus!
Toch maar gauw ons bed in gekropen en geslapen.

Om 4 uur ’s ochtends zat ik recht op in bed! Wat een herrie!! Wat blijkt nou, staat er vlak naast ons huis een moskee met luidsprekers op de toren in onze richting. Geen fijne wake-up call ;) Na nog een beetje verder slapen na de herrie en om 7 uur werden we al weer opgehaald. We werden opgehaald door Judy en Dick (twee broers) om vervolgens eerst te kunnen douchen op de UPI (universiteit) en daarna heel de dag op pad te gaan. Het douchen was meteen een mooie cultuurshock. Als douche hebben ze een bak met water, waar je water uit haalt met een emmertje en over je heen gooit. En KOUD dat het water is! (thuis hebben er we gelukkig nog douchekop erbij).

Nadat we ons hadden opgefrist gingen we op pad met de auto. Eerst ff ontbijten bij de MacDonalds omdat het beter zou zijn voor onze maag en weer op pad. Met de auto was al een avontuur op zich. Ze rijden hier aan de linkerkant van de weg, het liefst in het midden van de weg en inhalen kan links en rechts. Gelukkig worden we naar de scholen gebracht op een scooter, die overal tussendoor kan en we sneller zijn. We gingen naar een vulkaan, erg mooi om te zien. Het was een toeristische plek waar we wereldberoemd leken! Real VIP’s (Very Interesting Person). We zijn met super veel mensen op de foto geweest, omdat ze blanke mensen niet vaak (of nooit) hebben gezien. Dus we zullen vast nog wel vaker worden gefotografeerd.. ;)
En.. ik heb een eitje gekookt in de vulkaan! Was echt super grappig, met een netje in water bron hangen dat verwarmd wordt door de vulkaan. Na 10 minuten was het klaar en het eitje smaakte prima.

’s Middags zijn we bij de Hot Water Springs geweest. Dat zijn zwembaden gevuld met warm bronwater uit de vulkaan. Echt gloeiend heet! Vervolgens kregen we een tradiotioneel Indonesische lunch. Alles proeven, maar niet alles lekker vinden :P
’s Avonds hebben we gegeten in een super mooi restaurant, waar we onze buddies hebben ontmoet en een aantal leraren.

Ons water was bij thuiskomst nog niet gemaakt, waardoor we hebben besloten bij de leraren in het hotel te slapen. Wat ook betekende dat we de volgende morgen daar konden ontbijten = eindelijk GEEN rijst. Ze eten hier ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds rijst.. en ik heb er nu al genoeg van!

Maandag gingen we in tweetallen (ik samen met Karlijn) en twee leraren scholen bezoeken die als stageplek zijn aangewezen. We hebben kennis gemaakt, gepraat over de vordering van de vorige groep en een rondleiding gekregen door het gebouw. De scholen zijn anders dan ik verwachtte, maar er zijn een hoop mogelijkheden. Als we wat meer ervaring met de scholen hebben opgedaan, zal ik er jullie meer over vertellen.
’s Middags met z’n alle gelucht en daarna naar huis.

Het huis was nog steeds vies, geen water, geen internet. Wij zijn gaan schoonmaken, leraar Bambang is het Internet gaan regelen en twee andere jongen die door de directeur van de UPI waren gestuurd ging de waterpomp maken. 3,5 uur later deed het water het, de rekening van het internet betaald en het huis schoon! (Geen mega kakkerlakken meer, yeah).
Na een mislukte poging om pizza te bestellen, zijn we aan de overkant van de straat gaan eten. Het leek een huiskamer met 3 tafels en de tv aan. Een vrouw, dochter en zoon maakten het eten (rijst) klaar. Maar het was echt heerlijk! En dat voor €1.00 p.p.

Op tijd naar bed (oke, eerst nog even skypen toen we om 9 uur eindelijk internet hadden) en weer vroeg op. We gingen nog een stageschool bezoeken en werden nu opgehaald door onze buddies. Voor het eerst achterop de scooter! Met m’n knal roze helm achterop bij buddie Lubay op z’n knal gele brommer. Scheurend door de straten was het eerst ff spannend, maar daarna erg tof. Het gaat een stuk sneller dan de auto en de buddies rijden erg goed (en kennen de weg, want ik zou kats verdwalen).

Na het bezoeken van de scholen, gingen we back to de UPI. Daar gingen de Nederlandse leraren een workshop Circus geven aan de LO leraren van de UPI. Wij hebben een beetje geholpen en het was een groot succes.
Terug bij het huis, schrijf ik dit verhaal aan jullie. We hebben wéér geen water, maar soms kan het op zijn zegt directeur Agus. Maar daar geloof ik niet meer zo in, aangezien het heel de dag al op is. Maar we zien wel. We gaan zo lekker eten (het is hier kwart over 6) en jullie horen gauw weer van me.

Liefs Jorine

p.s. Het tijdsverschil is op dit moment 5 uur. Als het bij jullie 1 uur is, is het hier 6 uur!

• 21 September 2010 - 12:08

Jacobine:

Hee!
    Wat leuk je verhaal te lezen! Klinkt echt alsof je t nu al erg naar je zin hebt!! Veel succes daar nog! Hoop dat je snel weer fris kunt ruiken als het water er weer is ;)
    Geniet ervan, want t is om voor je t weet!
    xx

• 21 September 2010 - 12:48

Bianca:

Ha Jorine!
    Hoezo, je bent de rijst nu al beu?! Dat wordt nog wat ;-) Ik vind het eten op de foto er wel lekker uitzien trouwens!
    Ik ben blij om te lezen dat je goed bent aangekomen, al vallen de leefomstandigheden nu nog niet mee... Nog krap drie weken en dan komen we jouw kant op!
    Liefs uit NL!

• 21 September 2010 - 14:28

Carla:

hoi Jorine,

Wat leuk je eerste verslag te lezen, super!
    Je hebt al veel indrukken opgedaan en verrassingen meegemaakt zoals de Indonesische douche en het verkeer :)
    Een eitje koken in een vulkaan, dat is toch weer eens iets anders dan op inductie hahaha.

Geniet ervan meis en we blijven je volgen hoor..!
    liefs en een dikke knuffel van ons allemaal

Carla en de rest..

• 21 September 2010 - 15:07

PP:

Hi nichtje

Zo ver weg en zo dichtbij!
    Leuk om dit te lezen. Zoveel meegemaakt en het moet nog beginnen.....
    Ik blijf je volgen..

Je favoriete oom, ;o)

• 21 September 2010 - 16:39

Stella:

hoi Jorine.

Fijn dat de reis goed is gegaan. Het lijkt nog erger dan kamperen, geen vuilnisauto maar een moskee als wekker, mmmm ik weet niet wat beter is. Maar goed het kan alleen maar beter worden :-) (hoop ik)
    Wel fijn dat we je op deze manier kunnen volgen en bereiken.
    Heel veel succes en plezier en tot de volgende keer

XXX Stella

• 21 September 2010 - 17:03

Opa En Oma:

Lieve Jorine,

Wat fijn dat we al zo snel een uitgebreid verslag van je hebben kunnen lezen en wat heb je al een hoop gezien en meegemaakt in die paar dagen.We zien weer uit naar je volgend verslag.

Dikke knuffel van opa en oma.xxx

• 21 September 2010 - 17:35

Sarina:

Hoi Jorine

wat leuk om te lezen dat je nu al een boel heb gedaan! :) Hoop voor je dat je ondertussen al weer water hebt en dus kunt douchen ;)
    Veel plezier en geniet er van.

liefs Sarina

• 21 September 2010 - 18:18

Hilde (je Zusje):

hoi zus,

Het ziet er leuk uit, zo te zien heb je het naar je zin!!!!
    De foto van jou staat bij mijn bed !!!!:):)

noem de kakkerlakken maar
    zsazsa (net als pluk :))

groetjes uit Ede

Kusje van je zusje !!!
    -xxx- Hilde

• 21 September 2010 - 19:08

Margret:

Stoer hoor deze stage in Indonesie. Leuk om jouw avonturen te lezen.
    Veel plezier en vooral veel succes met je stage.
    Groetjes, ook van Maartje en Anne

• 21 September 2010 - 22:01

Carola:

Hallo Yorine, ik wens je een fijne tijd,
    liefs Carola

• 22 September 2010 - 07:32

Desiree:

Hoi lieverd
    Leuk van je te horen.wat een gedoe zonder water.je went wel aan de rijst en in Holland kan je weer genoeg brood eten.Succes met alles.

• 22 September 2010 - 09:08

Marjolein:

Hoi Jorine,
    Leuk verhaal! Hoop voor je dat je snel weer water hebt. Dat wordt heel lang douchen als je weer thuis bent ;) Heel veel plezier daar en geniet ervan!
    Liefs Marjolein.

• 22 September 2010 - 15:53

Gertie Reijntjes:

Hallo Jorine,

Wat leuk om ook jouw reisverslag te kunnen lezen. Zo wordt het plaatje voor ons thuisblijvers nog completer. Een hele goede tijd gewenst in Bandung.

• 22 September 2010 - 20:38

Je Vriend..:

Hey sgatje..

haha meeste van dit verhaal had ik natuurlijk al van je gehoord maar de foto's vind ik wel erg leuk om te zien.. maar als je geen zin hebt in rijst eet je toch komkommer.. volgens mij ligt dat er ook bij toch? daar krijg je bij mij thuis ook nooit genoeg van haha..

owjah.. in je verhaal staat 'je vriend'.. ik heet Pascal voor de gene die dat niet weten..

dikke kus..

• 22 September 2010 - 20:38

Je Vriend..:

Hey sgatje..

dikke kus..

• 23 September 2010 - 15:05

Linda:

Hee Jorine!

Wat een super leuk verhaal. Gaaf hoor om zo dicht bij een vulkaan te zijn. Jammer dat het water het niet deed. Hopelijk is dat nu helemaal goed. Heel veel plezier! :D

Liefs, Linda

• 23 September 2010 - 18:49

Ria In New York:

hallo lieve jorine,
    wat leuk om zo met je stage reis mee te kunnen leven.
    we houden contact.
    boel knuffels van ons.

• 12 Oktober 2010 - 18:01

Desiree:

Hoi Jorine.
    Weer een hoop meegemaakt
    zeg.Wel fantastisch allemaal.Een leuke ervaring zo boven op een olifant. Gr. Oma.